Motorcycle life


 



Was ik zojuist een Facebook bericht aan het schrijven. En ineens realiseer ik me dat het verhaal langer is dan alleen dit oppervlakkige berichtje. Ik ben namelijk mijn motortrip naar Italie aan het voorbereiden. Mijn tassen waren gescheurd en die liggen bij de schoenmaker. De buddyseat is hard. Ik heb niet zoveel zitvlees maar op de Fora, waar ik mij begeef, blijkt dit een algemeen probleem te zijn van deze motor. 
Dat is dan ook wel het enige probleem van deze motor want het is een absolute droom van een motorfiets. 
Krachtig. 1000 CC 95 pk 240 kilo. Flexibel veelzijdig en kan tegen een stootje. 

Welke motorfiets rij ik dan? Ik rij een Honda CRF 1000L Africa Twin. DCT. DCT staat voor dual clutch transmission. Het is een zes versnellingen automatisch geschakelende transmissie. Dit geeft zoveel lineaire kracht dat dit ongekend sportief rijdt. Je hebt tijdens het wisslen van versnellingen geen krachtverlies. Honda heeft een zeer lange geschiedenis op het gebied van het ontwikkelen van motortechniek. Niet alleen voor de motoren maar ook voor de auto's. Iets waar ik jullie verder niet mee zal vermoeien. 

Persoonlijkheid
Ik begon mijn FB bericht met het feit dat ik denk dat een motorfiets een weerspiegeling is van iemand persoonlijkheid. Niet alleen hangt er heel veel ego rondom the bikerscene en is veel over dit onderwerp te vinden. Zo hebben de Hells Angels er een bepaald imago aan gegeven. Een imago die de andere motorrijder niets past. Je hebt dan in mijn ogen ook Bikers en Motorfietsrijders. 

Zo heb ik in mijn leven verscheidene motorfietsen gehad. Onze vader (R.i.p.) was ook tweewielrijder. Weliswaar geen hardcore motorcycle maar wel motorscooters. Iets wat in die tijd veel normaler en betaalbaarder was om te rijden. Diegene die geen auto kon betalen reed op een tweewieler. 
Mijn Broer reed ook motor. Ik zeg "reed" want toen hij naar Canada verhuisde wilde ze zijn motorrijdebewijs niet overschrijven. Ik denk dat ze ons hier in Europa wat te wild vinden. 
Zo was de eerste motor van mijn broer er eentje die onze vader in onderdelen van een collega had gekregen. Ik zeg gekregen. Ja want wij betalen ..... (new kids) 

Dat was een CZ 125 CC van Tjechoslowaakse makelij. Het was alleen een frame en dozen vol losse onderdelen. Alleen een technicus kon uit deze wirwar, zonder Ikea handleiding, wijs worden. Wij waren gezegend met een technische vader. Hij voer als technicus op olietankers over oceanen en hield wel van een uitdaging. 

Het is op die manier dat wij ook technisch zijn geworden zonder opleiding. Dus zij begonnen met het opbouwen van dat tweetakt monster. En niet veel later reed mijn broer op dat ding. Hij appte net en somde nog even het lijstje op. Honda CB 350, Suzuki GS 750, Honda CB 500 en Suzuki  GS 850 

Ik was al begonnen op brommers en kon natuurlijk niet achterblijven. Dus de dag nadat ik mijn autorijbewijs haalde pakte in de telefoon op en regelde de eerste motorrijles. 
Met een technische vader heb je de luxe om een oude motor te kopen. Je kan een risico nemen. Zo kocht ik in Noord Groningen van een boer een Suzuki SP 370 CC 4-takt. Een motorfiets waarvan het vliegwiel, waarachter de onsteking zit, kapot was. Binnenin een vliegwiel zitten magneten. Deze magneten wekken tijden het draaien stroom op voor de ontsteking. Het is om deze reden dat het tijdstip waarop het vliegwiel op de as gemonteerd zit cruciaal is. Het is dan ook dat het vliegwiel er maar op 1 manier op gemonteerd kan worden doordat deze gefixeerd wordt middels een een spie in een spiebaan. 
Het vliegwiel zit met een grote moer op de as vast. 

Ware het nu dat deze moer was afgebroken en het vliegwiel er op het verkeerde tijdstip op was vastgelast. Dat moest dus gereparteerd worden. Ging dat lukken? 

Zonder reparatie was de motorfiets een piece of crap. Oud ijzer. Aangezien gekocht van mijn studiefinanciering moest het dus wel gerepareerd worden. Voor een technische vader geen probleem. Eerst de las losslijpen. Een gat boren in de as en i.p.v. een moer een bout erin draaien. Internet bestond niet en even een nieuwe spie kopen kon alleen in de winkel. Dus met de fiets naar Groningen. Borkhuis, aan het Zuiderdiep, was the place to be. Op deze motor heb ik een tijdje gereden en ook een paar keer over de kop gevlogen. Maakte niks uit want het was toch een oud ding. Hier en daar een kapotte spiegel, krom stuur of gebroken ketting hoorde erbij. Alleen wanneer je ketting breekt terwijl 100 doet op de snelweg is andere koek. De ketting maakte zo'n harde zwieper dat deze alles als een stalen zweep kapot sloeg. Gelukkig werd ik niet geraakt. Zo had deze motorfiets ook geen kleplichter en geen startmotor. Ik moest dus met mijn slendere gewicht met de kickstarter door de compressie heen trappen. Niet alleen vergt dat behendigheid maar er kan ook een terugslag komen. Een terugslag is wanneer je motor onsteekt maar dat de zuiger net niet het bovenste dode punt bereikt waardoor deze kracht terugkomt op de kickstarter. Dit resulteert dan in verwikte enkels of gescheurde broeken. 

Daarna heb ik met tussenposen motoren gehad. Een Honda CB 400, Een Honda Vt500 Shadow Dat was een custom. Maar die was mij te laag. En na jaren weer een Honda XL600. De XL was ik uiteindelijk ontgroeid. De eenpitter was toch meer off road georienteerd en ik wilde iets waarmee je meer grote afstanden kon afleggen maar toch ook de verharding af kan. Het werd dus de dual sport CRF 1000. 

Gashendelklem
Zodoende kwam ik op dit verhaal. Een schapenvachtje voor mn billen. Vorig jaar motortassen gekocht. 
En nu dan....  en dat maakte me zo enthousiast, een gashendelklem. Ik weet het. Een kinderhand is gauw gevuld maar damn!!!! de eerste testrit was amazing. 
Hierbij een foto van de gasklem. Op de foto zie je aan het handvat een uitstekend deel zitten dat op de remlever rust.  Zodoende klem je het gas vast in de positie die je wil. 

Maar wat is in hemelsnaam een gashendelklem. Een gashendelklem of gasklem fungeert al een soort van Cruisecontrole. Net als bij een auto moet je het gas wel constant vasthouden. Als je het loslaat dan zal je uiteindelijk tot een stop komen. Echter in een auto zit je comfortabel. Maar op een motorfiets zit je in een gefixeerde houding. Iets waar ik op de lange rit heel stijf van word. Dus ook dit is weer een dingetje dat straks bijdraagt aan mijn lange rit naar Italie. De gashendelklem bied mij meer bewegingsvrijheid tijdens het rijden. 

Italie 
Waarom Italie? Niet geheel random maar mijn jongste dochter studeert archelogie (because women like dig up the past) en ze gaat daar in het zuiden stage lopen. 2 maanden stage en 1 maand vakantie. Ik wilde aanvankelijk naar m'n broer maar die moet maar even wachten. 

Mooi weer
Natuurlijk begint het mooie weer te komen. Dus even een testblokje in de T-shirt. kan dat?  Ja hoor. zaken zijn pas gevaarlijk als je niet weet wat je doet. In zuid Frankrijk reed ik ook in T-shirt in die hitte kan je onmogelijk een motorpak aan. Zolang je bij andere medegebrukkers uit de buurt blijft ben je de enige liabilaty die er is. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Life in the woods eps 26

Wat je in je hart bewaart raak je nooit meer kwijt