Voorbereiding van de bouw van een nieuw huis,

Voorbereiding van de bouw van een nieuw huis, 

Bij het bouwen van een huis komt nogal veel kijken. Ik heb er geen ervaring mee maar schuw dit proces ook niet. Als het bouwen van huizen mijn dagelijkse werkpraktijk zou zijn dan was het makkelijker geweest.

1 oktober 2014 werd ik eigenaar van het huidige bouwwerkje met onderliggend perceel. In de reguliere wereld koop je een huis. Ik niet. Ik heb mijn perceel gekocht puur om de grond te bemachtigen. Het huisje was bonus. Ik heb het huisje zodanig gemaakt dat ik het weer kon gebruiken want het was met recht een oprechte "barnfind".  
Het was niet voorzien van ook maar enig nutsvoorziening. Het was onbewoonbaar en vergeven van de muizen. 
Het dak stond op punt van instorten. Ik heb het dak met een autokrik opgekrikt, daarna de dakspanten verlengd en het dak weer op de muren teruggeplaatst.

Nu is het dan eindelijk zo ver. Collega's vroegen of ze het proces ook konden volgen. Ik heb om die reden dit blog aangemaakt. 


Hier zie je de huidige woning. Het originele huisje is 3 x 6 meter met daaraan een solarium (chique woord)  van 2 x 6 meter. De solarium heb ik dichtgemaakt met een deur en glas zodat ook dat deel bij de woning betrokken kon worden. De twee binnen deuren heb ik eruit gehaald om zo een geheel te vormen.

Met een gezond verstand en doorzettingsvermogen kom je heel ver. Mijn evangelie is dat je pas leert wanneer je je voor nieuwe situaties stelt. In de aanloop naar dit proces ben ik voor vele uitdagingen komen te staan. Zo had ik nog nooit stroom of riolering aangelegd.

Zelf doen
Uit het zelf doen van dingen put ik heel erg veel genoegdoening. Zo heb ik de 15 meter riolering zelf gegraven, besteld en aangesloten. Sindsdien stroomt mijn water probleemloos weg. In de afgelopen 5 jaren heb ik nog nooit verstopping gehad. Ik blijf er trots op.

En dan nu de voorbereiding. 

  1. Het begon allemaal met een idee. Ik kocht dit plot met het voornemen tot zelfbouw. In de aanloop daarnaartoe heb ik 4 jaar besteed aan de afbetaling. Ik ben nu sinds een jaar volledig eigenaar. 
  2. De volgende fase is het ontwerp. De jaren ervoor het ik met tal van ideeën en ontwerpen in mijn hoofd gelopen. Uiteindelijk kwam er een partner bij en moesten we er samen uitkomen. 
  3. De ontwerpfase komt met voorkeuren en afkeuren. Wat vind je mooi en wat vind je lelijk. Mijn partner vond een puntdak niet zo mooi dus ik schotelde haar een nieuw idee voor. Zij kon zich ideeën moeilijk visualiseren. We besloten daarom een ontwerp met touwen op een grasveld te gaan uitzetten. 
  4. Dit ontwerp heeft zich vertaald naar een handmatige schets waarmee we naar een architect zijn gegaan. 
  5. De architect  heeft ons ontwerp vertaald naar een echte ontwerp.  Het gevoel voor de nieuwe woning begon langzaamaan te groeien. 
  6. Aanvankelijk heb ik geprobeerd een loghouse in Zweden te bestellen maar dat bleek uiteindelijk heel erg duur te zijn. Ik besloot daarom voor houtskeletbouw te gaan. Dit is een bouwmethode waarbij je veel meer grip hebt op de kosten. 
  7. En dan komt het moment dat het werkelijkheid gaat worden en dan komt er een planning aan van te pas. Ik ben niet zo van het plannen. Anderzijds ook weer wel. Voor sommige dingen MOET je vooruit denken. Doe je dat niet dan gaat het je gewoon tijd kosten. En dat is jammer. 
  8. Straks moet ik mijn huisje gaan afbreken. Ik zal als vervangende woonruimte tijdelijk in een vouwwagen gaan wonen. De vouwwagen zal ik op een dekzeil gaat zetten en er een houten vloer in gaan leggen. Het dak zal ik gaan isoleren met paardedekens en daaroverheen weer een dekzeil met camouflageprint zodat het geheel allemaal niet te veel opvalt. 
  9. Afvalcontainer bestellen. Ik heb via HRM containers geïnformeerd. Een zes kubieke meter container kost maar € 202,00 incl Btw. Dat was een opluchting. Ik denk dat ik er twee nodig heb. Totaal € 404,00 De dakbekleding en gips hou ik apart. De kozijnen kan ik weggeven of verkopen. 
  10. Mij werd een constructietekening geadviseerd. Een constructietekening laat de constructie zien en welke krachten dit kan hebben. Wat is de dichtheid van alle staanders en waar moeten er ankers geslagen worden. Ik had dit wel zonder constructietekening wel aangedurfd maar met een tekening is alles van te voren sneller duidelijker. 
  11. De constructietekening laat ook een bestek zien. Hoeveel materiaal ik nodig zal hebben. Dat geeft mij de gelegenheid om alle materialen van tevoren te bestellen. De constructietekening kost € 500,00 incl btw.  
  12. Mijn ideaal is om gebruik te maken van gebruikte bouwmaterialen. 
  13. Nu is het wachten op de constructietekening. 
Richard 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Motorcycle life

Life in the woods eps 26

Wat je in je hart bewaart raak je nooit meer kwijt