Het vervolg van mijn bouwproject,

Het vervolg van mijn bouwproject,  

Lang hebben jullie niet van mij gehoord.  Er waren ook niet zoveel spannende dingen te vermelden. Achter de schermen gingen de voorbereidingen gewoon door. 

Ik had een nieuwe financieringspoging gedaan.  Voor deze financiering was een gevalideerd taxatierapport noodzakelijk. Ik deed deze financieringsaanvraag via een niet nader te benoemen bank. 

Ik werd door de hypotheekadviseur naar een erkende taxateur verwezen.  Een gevalideerd taxatierapport onderscheid zich van een reguliere taxatie.  Het is een eis die de bank stelt. De taxatie moet dan worden uitgevoerd volgens de Europees vastgestelde criteria welke in beheer zijn bij het Nederlands woningwaarde  instituut (NWWI)

Om een lang verhaal kort te maken is mijn project inmiddels getaxeerd en mijn financiering is gerealiseerd. 

Ik had een offerte liggen voor de fundering van ruim € 17.000 liggen. Omdat mijn financiering was geregeld nam ik contact op met de degene die mij had geoffreerd. Deze bleek pas na 6 weken beschikbaar te zijn en een ander bedrijf pas na 3 weken. Na mij op dit proces te hebben ingelezen heb ik besloten de fundering toch maar zelf te gaan uitvoeren.  Ik zag op tegen dit proces maar ik heb een calculatie gemaakt en ik verwacht ongeveer € 10.000 te kunnen besparen. Dat bedrag was mij iets te groot en dus makkelijk uitgespaard. Ik begon dus dit proces in gang te zetten. Als amateur heb ik nooit een geheel overzicht van wat mij te wachten staan. Het is altijd eng om een groot project geheel onervaren in te stappen. Ik heb mij echter de afgelopen jaren bewezen over mijn angsten heen te kunnen stappen. De projecten worden wel steeds groter en ambitieuzer. Zo had ik ook nog nooit een huis(je) verplaatst en dat is ook gelukt. Jullie moeten weten dat ik dan ook regelmatig het gevoel heb "waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen".  

De bekisting
Beton krijgt zijn vorm door een bekisting. Bekisting kan je maken van hout of ieder ander materiaal dat zijn vorm kan behouden. Zo worden er  momenteel hier op het terrein meerdere huisjes gebouwd. In mijn geval heeft mijn constructeur geadviseerd een betonplaat met vorstrand te gieten. Een vorstrand is een betonnen rand die 30 cm breed is en 60 cm diep. Het middendeel word dan 15 a 20 cm dik wat in één geheel word gegoten. 

Zo kon ik bijvoorbeeld niet begrijpen wat er met de binnenste rand van de bekisting gedaan moest worden als er eenmaal beton overheen ligt. Na hier en daar wat te hebben rondgevraagd werd mij duidelijk dat die binnenste bekisting domweg in het beton wordt weg gestort. Ze noemen dat een "verloren bekisting". De buitenste bekisting is meestal van hout en die kan je nadien gewoon weghalen. 

Omdat ik er niet van hou om hout in de grond achter te laten koos ik ervoor om mijn bekisting van hardschuim te maken. Dit heeft twee voordelen. 

Zoals ik zei, hou ik er niet van om hout in de grond achter te laten. De reden hiervan is dat hout uiteindelijk zal gaan rotten. Rot ontstaat door schimmels. Schimmeldraden kunnen in mijn ogen uiteindelijk in de houten bovenconstructie van mijn huis terecht komen. En dat vond ik zelf niet zo'n fijn idee. 

Schuim heeft als voordeel dat het de betonnen fundering direct isoleert. Ik heb dan geen koudeoverdracht van de grond naar de betonnen fundering. Koudeoverdracht veroorzaakt namelijk condensering. Condens is vocht en vocht is een oorzaak van rot.  Schuim kan bovendien niet rotten. 

Dat gezegd hebbende bestelde ik B/C keuze hardschuim. Ik liet de omtrek door een lokaal mannetje met een graafmachine uitgraven en ik begon met het plaatsen van de bekisting. 

9,5 x 5,6 meter haaks uitzetten is nog niet zo gemakkelijk. Zelfstudie leerde mij dat je, door middel van je diagonalen te berekenen, weet dat je op de hoeken haaks bent. Doordat mijn hardschuim 10 cm dik is moest ik die bij de omtrek optellen. 

Echter het is voorschrift bij houtskeletbouw (hierna HSB) om je wanden iets over de betonrand te laten uitsteken. Mijn wanden wordt 15 cm dik. Ik koos ervoor om mijn wanden 7 cm te laten oversteken. Dat is aan weerszijden 14 cm. (In bouwtermen rekenen we trouwens alles in mm) dus 140 mm. 

De rekensom is dus 2 x 200 mm eraf en 140 mm erbij op tellen. Dit resulteert in een totale afmeting van de fundering incl. de funderingsbekisting op 9560 x 5660 mm. 

Stelling van Pythagoras. 
A² + B² = C² Dus 9560 + 5660 = 11,10 meter.  
Mijn diagonaal is dus 11,10 meter. Aangezien ik niet zo goed ben in rekenen en dat ook nooit ben geweest gebruik ik hier een app voor. 

Dit klinkt allemaal heel erg gewichtig en het lijkt erop alsof ik een professional ben maar dit is enkel het resultaat van persoonlijke ervaring en onderzoek. Veel vragen en je leerbaar opstellen. En je vooral niet dom voelen. 

Als ik hier en daar bedrijven bel dan identificeer ik mij als amateur huizenbouwer. Ik ontvang dan meestal wel begrip als ik veel vragen stel. 

Bewapening
Zo ging dat ook met het bestellen van de bewapening. 
Ik heb een bouwtekening en een constructierapport waarin de specificatie voor mijn fundering zijn opgenomen. Dat scheelt mij heel veel uitleg aan de bedrijven waar ik zaken mee doe. Op basis van voornoemd rapport liet ik mijn bewapening maken. Want ook dit is iets waar ik absoluut geen kennis en ervaring mee heb. Bewapening is het stalen vlechtwerk dat je in het beton moet plaatsen. De bewapening moet kleiner zijn dan de binnenmaat van de bekisting. Immers de bewapening mag niet meer zichtbaar zijn. Dit is om te voorkomen dat deze gaat roesten. Bovendien is het zo dat als er sprake is van ondergrondse verschuivingen dan kan je beton gaan breken. Als dit gebeurt is dit niet zo heel erg maar je wil wel dat je fundering zijn vorm blijft behouden. 

Mijn bewapening is inmiddels geleverd. Dit is een totale levering van ruime 1100 kilo aan stalen geprefabriceerde kooien. Dit komt met een beschrijving met een 3D tekening. Ik moet zelf uitzoeken hoe ik dit ga doen want op een aantal punten heb ik geen idee hoe het moet. Ik begin er gewoon mee en als ik niet verder kan dan ga ik de leverancier gewoon bellen. 

Verder rest mij het plaatsen van een mantelbuis voor de stroom. De riolering binnenshuis moet eveneens vantevoren worden aangebracht. Deze wordt in het beton gegoten. De grote riolering (125mm) komt langs de buitenzijde van de fundering te liggen. En dan nog het water. Ook daarvoor ga ik een mantelbuis aanbrengen.

Mantelbuis is om te voorkomen dat kabels of slangen gaan knellen.  De waterleiding maar ook de stroomleiding ligt ruim in de mantelbuis zodat deze altijd ruimte houdt om te kunnen meebewegen. Grond gaat zich na verloop settelen en inklinken. De fundering zal zich op termijn ook gaan settelen. Ook daar is ruimte voor nodig. 

Dat is het momenteel wel zo'n beetje. 


Deze blog is geschreven via blogger.com 
als je klikt op de mobiele versie dan kunnen jullie te voor updates abonneren. Succes en laat gerust een reactie achter. Delen mag ook. 

Richard Göbel. 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Motorcycle life

Life in the woods eps 26

Wat je in je hart bewaart raak je nooit meer kwijt