Voortgang van mijn bouwproject


Hierbij een update van de voortgang van mijn project. 
Nadat mijn beton was gedroogd heb ik mijn bouwmaterialen opgehaald. Twee ladingen. De eerste lading betrof alle ramen deuren met kozijnen. Twee dubbel openslaande deuren. 1 setje voor de slaapkamer en een setje voor de centrale entre. 

Twee kleine ramen voor boven. Een setje ramen voor de huiskamer en een setje smalle ramen voor de oost-noord gevel. De tweede lading betrof het zogenaamde regelwerk. Mijn frame bouw ik op uit balken van 60 x 150 mm Bouwmateriaal van Arend Rozema gebruikte bouwmaterialen te Nuis. 

Het plaatmateriaal heb ik nieuw besteld. Dat is OSB3 welke voor HSB word geadviseerd. 

Dusssssss......   ik denk lekker aan de slag. Een week vrij genomen om een mooie start te maken. 

En toen:
... begon het te regenen. En daarna nog meer regen. Af en toe een uurtje droog om daarna toch weer te gaan regenen. Omdat ik mijn materialen, gereedschap en machines niet wil laten natregenen moest ik iedere keer weer alles met dekzeilen afdekken. Geen werken gelijk. Zeer vermoeiend en bovenal frustrerend want als ik eenmaal in de flow zit dan wil je ook lekker doorgaan. Aangezien flow erg belangrijk is besloot ik ermee te stoppen en erin te berusten.  Ik trok mijn verlof in en ging weer aan het werk. 

Op het moment dat ik dacht dat het weer een beetje beter zou worden begon het alleen maar harder te regenen. De zandpaden werden hier zachter en zachter tot het punt van verzadiging. Het is nog een wonder dan mijn hut zo waterdicht is. Knus was het wel. Dat getik van de regen op het dakje. Dat is wat ik altijd erg fijn heb gevonden van het leven in de natuur. Je bent er zo dichtbij dat je er één mee wordt. 

De avond dat ik begon met de eerste wand was de bewust avond dat ik ermee stopte. De dag erop maakte ik de halve wand af en produceerde de tweede lange kopse wand. Dit ging voorspoedig totdat het drie dagen achtereenvolgend begon te regenen. Zaterdag 11 juli zou ik weer beginnen. Immers de eerste dag na een werkweek. En wéér kon ik niks doen vanwege de regen. Dat was echt een slechte dag. Voor mijn humeur welteverstaan. Immers doordeweeks werken dan is mijn modus ingesteld op productie. Echter alles behalve dat.  Pas tegen het einde van de dag werd het beter en kon ik verder met de derde wand. Dit betreft de blinde achterwand van de slaapkamer. Een ruimte die oorspronkelijk bedoeld was voor twee personen. 

Nu is al mijn bouw materiaal op. Ik had 46 balken. Achteraf bleek dat ik nog vier draaikantelramen miste. Ik heb voor de benedenverdieping minstens nog 45 balken nodig. Dan komen nog de binnenwanden. De schuifdeuren daarvoor worden of door mijzelf of door een vriend van mij gefabriceerd. De stijl voor die deuren heb ik van Pinterest. 
Voorbeeld

De werkplaats
Vanwege het gebrek aan materialen heb ik gebruik gemaakt door een outdoor workshop te bouwen van een partytent van 3 x 6 meter. (vergelijkbare afmeting van mijn huidige huis) Deze tent biedt zowel ruimte aan mijn zaagstation alsmede een deel van mijn bouwmateriaal. Zo ben ik een beetje beter op het slechte weer voorbereid. Met dank aan mijn kameraad Erik die de tent heeft gedoneerd alsmede de andere kameraad (Sven) die me geholpen heeft de tent op te bouwen. Alle hulp is welkom. 

Nu is het wachten op nieuw regelwerk en de laatste 4 ramen, oja en nog 1 binnendeur, en dan gaan we weer verder. Als ik eenmaal aan de slag ben dan is het erg leuk om te doen. 

Het gereedschap
Ik heb in goed gereedschap geïnvesteerd. Ik maak gebruik van semiprofessioneel accu en slagschroefmachines van het merk Ryobi. Ik heb er ook een cirkelzaag en decoupeerzaag van. Ryobi lijkt een goeie keuze te zijn. De keuze is groot. Tot nu toe bevalt dit prima. De afkortzaag is mij te leen aangeboden door mijn vriend en architect Mike.  https://qualityindesign.nl/

De workshop met zaagstation. 

Tot zover beste mensen. Ik zie jullie reacties graag tegemoet.  






 

Reacties

  1. Hoi Richard, las net je post. Balen van die regen zeg! Kan me goed voorstellen hoe frustrerend dat is. Tja, je kan nou eenmaal niet beginnen mwt een dak... Handig om dan zo'n tent op te zetten. Laten we hopen dat de rest van de zomer beter wordt, voor alle zelfbouwers èn kampeerders van Nederland... Groet, Arthur

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw vriendelijke bericht.

Populaire posts van deze blog

Motorcycle life

Life in the woods eps 26

Wat je in je hart bewaart raak je nooit meer kwijt