The riggingjob.

The riggingjob. 


Zoals vele van jullie weten ben ik in de voorbereidende fase van de bouw van een nieuw huis. De nieuwe woning komt op de plaats van de huidige woning. Ik kon het niet anders verzinnen dan dat de huidige woning plaats moest maken voor de nieuwe. 
Maar dat betekent dat ik verstoken ben van woonruimte. Als alternatief daarvoor heb ik daarvoor al jaren het idee om dan maar tijdelijk een bungalowtent op te zetten. Ook als dat betekent dat ik dat in de koude periode moet doen. Ik heb altijd als motto:  
“Als ze in Alaska in een schoolbus kunnen wonen dan kan ik dat in Nederland zeker”. 
In Nederland hebben wij een mild klimaat en ik weet zeker dat mij dat was gelukt. Ik schrijf  “was” want dat idee gaat niet meer door. Ondertussen had ik al wel een vouwwagen gekocht voor de somma van maar € 80,00. 
Het alternatief dat geen alternatief is
Het tijdelijk gaan “wonen” in de vouwwagen was het alternatief. Maar de oplossing die er nu is gevonden is feitelijk niks anders dan een voortzetting van de huidige woonvorm. Maar dan in een iets andere setting. 
Ik heb vriendjes die, als er een paar biertjes ingooit, met waanzinnige ideeën komen. Een vriend van mij, die een uitdaging niet schuwt, opperde het idee om de woning domweg op te schuiven buiten het bouwvak…………………………………………………………………………
Na een stilte begon dit idee in te dalen. Ik ben niet zo van de “ja maar” dus ik zei OK????? 
Vertel! 
De situatie is als volgt: 
Het geheel bestaat uit een centraal huisje met daaraan vast uitbouwtjes. 
  1. Het centrale huisje van 3 x 6 meter
  2. Een serre van 2 x 6 meter
  3. Een badkamer van 1,80 x 1,80 meter 
  4. Een schuur/werkplaats van 2 x 4 meter. 
Het idee was om alle uitbouwtjes los van de woning te halen en alleen het centrale huisje te verplaatsen. 
  1. De badkamer afbreken.
  2. De serre loskoppelen en afbreken
  3. De schuur loskoppelen en ook buiten het bouwvak verplaatsen. 
  4. De keuken en douche verplaatsen naar in het huisje. Daarvoor was het zaak dat er zoveel mogelijk inboedel verwijderd zou moeten worden. Ter voorbereiding had ik heel veel inboedel verplaatst. 

De sleepjob. 
Aangezien wij onervaren zijn met dit soort werkzaamheden moesten wij dit geheel zelf gaan uitvinden. Voor de sleepzaak was het van belang om de woning af te koppelen van het stroom en elektriciteit. De riolering en afvoeren kunnen gewoon worden afgezaagd. 

Voor de sleepjob is het van belang om een manier te verzinnen hoe we de woning aan de tuiggage bevestigen. Immers het is de bedoeling om zo min mogelijk stress op de structuur van het gebouw uit te oefenen. Het gebouwtje is erg oud en kan weinig stress verdragen. 

Voor deze klus hebben wij het idee opgevat om er een band omheen te doen en naar een centraal punt te leiden. Dat punt zou dan een boom moeten zijn. Er staan genoeg bomen en er stond een geschikte in de richting waar het huisje heen moet dus dat kwam goed uit. Er stonden nog twee bomen aan weerszijden die eventueel ook nog konden worden gebruikt. 

Voor de band om de woning heen had ik het idee opgevat om afgekeurde brandweerslangen te gebruiken. Ik nam daarvoor telefonisch contact op met verschillende veiligheidsregio’s. Van de provincie Groningen kon ik uiteindelijk twee afgekeurde brandweerslangen van 20 meter/stuk krijgen. Ik was weer blij want het was mij (weer) gelukt iets gratis te bemachtigen. 
Elders konden wij een kettingtakel lenen

De dag van de waarheid
Op zaterdag 7 december 2019 begonnen wij de serre los te koppelen. De aansluitingen door te knippen. Het stroom en de waterdruk eraf. Voor de serre goldt dat er een gat in de borstwering geslagen moest worden en dat de schroeven verwijderd moesten worden om zo de sleepband om de woning te leggen. 

Aan de andere zijde moest de badkamer eraf worden geslapen. Deze verkeerde toch al in deplorabele staat dus met een paar hamerslagen was deze binnen 30 minuten verdwenen. Het deurtje van de woning naar het badkamertje heb ik met twee woodies dichtgeschroefd. 
*woodies zijn hele lange schroeven van 20 cm lang met een gekartelde schroefdraad. 

De schuur had ik in een eerder stadium zelf al loskoppelt om te verslepen. Vreemd;  want voor de schuur kon ik dit wel verzinnen maar voor de woning zelf niet. Wellicht gaat mijn “out of the box denken” nog niet ver genoeg. 

De brandweerslang is erg dik en erg stug. Om deze te verlengen maakten wij er ‘ondanks de stugheid” een knoop in. Die knoop trekt zich vanzelf wel weer strak. 





Het moment van de waarheid. 
De woning eenmaal aangekoppeld en de kachel gewoon brandende begonnen wij de boel strak te trekken. Op de kettingtakel stond een maximaal gewicht van 500 kilogram. Wij hadden de theorie van “we gaan niet tillen maar trekken”. 

Uiteindelijk bleef het bij deze theorie want de woning begon alleen aan de twee buitenste zijden te verbuigen. In het midden bleef alles staan. Het was ook het moment dat de woning zijn kwetsbaarheid toonde want als wij verder waren gegaan dan hadden wij de woning kapot gemaakt. 

De dag was inmiddels voorbij. De dagen zijn kort en het daglicht is in het bos sneller verdwenen als daarbuiten. 

De volgende dag. 
Omdat wij de dag ervoor al snel realiseerden dat wij niet genoeg trekkracht hadden vroeg ik mijn achterbuurman of hij bereid was om zijn materiaal beschikbaar te stellen. Hij had eerder aangegeven dat hij materiaal had en dat hij deze beschikbaar wilde stellen. Ik wist ook dat hij die niet bij zijn huis had en dat deze opgehaald moest worden. 
Piet was hiertoe bereid en wij gingen die ochtend op stap richting Drachten. Het materiaal lag uiteindelijk op drie verschillende plekken. Wij haalden een: 
  • Tirfor, 
  • een extra kettingtakel, 
  • een kettingrateltakel 
  • en een dommekracht. 
*Een Tirfor komt van het Franse woord “tirer” wat trekken betekent en for komt van het Franse woord “fort” wat kracht betekent. Het Nederlandse woord is staaldraadtakel. 
Dit was dermate zwaar materiaal dat het nu wel moest gaan lukken. Vooral de Tirfor is een beestachtig krachtig apparaat dat met een hefboom van 2 meter lang wordt bediend.  Voorts besloten wij in het midden nog een trekband aan te leggen. Ik zaagde daarvoor met de motorkettingzaag een sleuf door de muur naar binnen om zo een band over de vloer te geleiden en onder de vloer weer door. De twee uiteinden schroefden wij met woodies en blokken hout aan de woning vast. 
Uiteindelijk besloten wij het interieur goeddeels toch maar te verwijderen om zo de woning lichter te maken. 
Aan de achterzijde verwijderden wij nog wat planken om zo goed zicht onder de woning te hebben. We krikten de woning omhoog om er zo zeker van te zijn dat deze echt los van de grond stond. 
En weer door. 
De sleepklus ging vanaf dat moment door. We begonnen weer spanning te zetten op alle drie de sleepbanden. Wéér gebeurde er weinig tot niets. We wilden niets forceren en nadat alles op spanning stond stopten wij om de situatie te beoordelen. We begrepen er niets van. De eerder krom getrokken woning begon wel weer wat rechter te worden dus er gebeurde toch wel iets. Maar niet zoveel dan dit evenredig was aan de energie die wij erin staken. We stonden voor een raadsel. 
Schoorvoetend begonnen wij voorzichtig te concluderen dat het geheel toch zwaarder moest zijn dan wij konden vermoeden en dat deze klus wellicht onze capaciteiten te boven ging. We stonden op het punt om het op te geven. Wederom begon het gebrek aan daglicht ons parten te spelen. 
Omdat we onze nederlaag niet konden verkroppen besloten we toch om door te gaan. We zetten de boel weer onder spanning en besloten er aan de andere kant met een balk te gaan duwen. De woning zeg maar iets op te lichten. 
DAT bleek succesvol te zijn want de woning verschoof ineens 10 centimeter. Wéér onder spanning zetten en wéér helpen. Wéér 10 cm. Dit bleek een succesvolle methode te zijn. Aangezien we de woning ook nog dicht moesten maken omdat ik daar niet zou slapen, besloten we ermee te stoppen. De serre hebben we afgedicht met een groot dekzeil van 6 x 8 meter want daar stond mijn inboedel in. Vlug een deur erin gezet en het overige gat dichtschroeven met een plaat underlayment. Tsjongejonge wat wordt dat snel donker in het bos. Dat is toch echt wel een handicap van dit jaargetijde. 
Ik pakte wat kleren en spullen. Daarna zijn wij naar het huis van mijn kameraad Erik gegaan. Hij woont in Bellingwolde. Dat is vlakbij de Duitse grens. Die dag hadden wij de woning aan de ene zijde 92 cm en aan de andere kant 73 cm opgeschoven. 
Maandag 9 december 2019
Maandags sliep ik uit. Ik had de dag vrij genomen. Ik had twee dagen niet gedoucht. Bij Obi in Duitsland kocht ik een doorstroomverwarmer voor de nieuwe douche in het huisje. Deze kan ik later in de nieuwe woning ook weer gebruiken. Erik had belang bij mijn oude geiser. Deze had mij de afgelopen 5 jaren trouwe dienst bewezen. Erik is met dit soort apparaten opgegroeid. Als leerling moest hij die dingen altijd uit elkaar halen en schoonmaken. Die van mij was nog nooit schoongemaakt en hij wilde deze wel hebben voor zijn boot. Een schamele ruil van alle hulp die hij mij biedt. ’s Avonds ging ik uit eten met mijn jongste dochter Caitlyn vanwege haar 18de verjaardag. 
Dinsdag de 10de , woensdag de 11de en Donderdag de 12de ben ik aan het werk gegaan en Vrijdag de 13de zal ik de sleepklus gaan voortzetten en wellicht afmaken. Nu we de methode hebben kunnen doorgronden heb ik goede moed dat ik deze klus positief zal kunnen voltooien. Voorts heb ik besloten de weerzijden van de woning aan de twee buitenste bomen te bevestigen en de middelste aan de oorspronkelijk middelste boom. De trekkracht zal naar mijn inzicht dan gelijkmatiger worden uitgeoefend. 
  • Zaterdag de 14de zal de woning weer worden aangesloten. 
  • De dagen daarna zal ik de schuur gaan verplaatsen, 
  • de nieuwe douche en keuken bouwen 
  • het terrein opruimen. 
  • De serre afbreken. 
  • Fundering bestellen
De afvoer van de keuken en de douche laat ik gewoon het bos in stromen. Ik zal dan biologisch afbreekbare afwasmiddel en doucheschuim gaan gebruiken. De toilet ga ik in de werkplaats situeren door een gat in de grond te graven. Ontlasting dek ik af met zaagsel. Als back-up heb ik een porta potti voor in de woning. 



Concluderend kan ik op dit moment vaststellen dat de afbraak van de woning gefaseerd zal gaan plaatsvinden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Motorcycle life

Life in the woods eps 26

Wat je in je hart bewaart raak je nooit meer kwijt