Doomsday preppers

Doomsday preppers 



Jaren geleden was er een serie op de tv. Die serie werd uitgezonden op Discovery en heette Doomsday preppers. 

Het speelt zich "natuurlijk" af in Amerika. In Amerikaans films gebeuren alle rampen altijd in hun land. Ik ben blij dat ik daar niet woon want in Amerika is de wereld al vele malen vergaan. De meest verschrikkelijk scenario's spelen zich daar af. Oja en ze hebben ook zombies. Je weet wel,  van die ondode mensen. Fantastisch. Echt ik vind dat zo gaaf. En ze vinden er ook altijd weer een oplossing voor. Meestal is de vorm van 1 persoon. Deze persoon  heeft de oplossing voor het probleem. De zogenaamde one man army. Iemand die goed is met wapens. Want in Amerika los je alle problemen op met wapens.  Dat is dan ook wel weer makkelijk. 

Alle gekheid op een stokje. Ik las laatst in een artikel dat er in Amerika het aantal wapens 1 op 1 is. Op iedere inwoner ten minste 1 wapen. En dan tellen ze de messen, kapmessen, machetes, kruisbogen en allerlei ander "noodzakelijk" wapentuig niet mee.  Want noodzakelijk is het natuurlijk altijd.  Er is altijd wel een (drie letterige) [ begint met k en eindigt op t ] excuus te verzinnen om te te bewapenen. 

In de serie Doomsday preppers zie je mensen zich voorbereiden op rampen waarvan je het bestaan niet wist. Neem nou bijvoorbeeld een EMP. Een zogenaamde elektro magnetische impuls veroorzaakt door het op grote hoogte laten afgaan van een atoombom. Het kan ook onstaan door het plotseling laten ontladen van een elektromagnetische spoel. Deze burst zou naar verluidt alle elektronisch gevoelige apparatuur lam leggen. Hoe verzin je het. 

Aangezien voornoemde elektronica  overal in verwerkt zit ENnnn dat we er sterk van afhankelijk zijn anticiperen doemdenkers dat er een belangrijke schakel in de maatschappij zal breken en hierdoor een sociaal maatschappelijk onbalans zal gaan ontstaan met alle gevolgen van dien. 

De EMP is weliswaar kortstondig en de schade aan apparatuur zal ook niet blijvend zijn. Maar doemdenkers heb je altijd onder ons en dit is slechts één van de doemscenario's die ik kan bedenken. Vele van de doemscenario's zijn ook in de verste verte NIET realistische en TOCH moeten wij het hebben van de doemdenkers. Immers het plebs denkt er niet aan. 

Gebaseerd op de archetypes zijn het de doemdenkers die een belangrijke schakel vormen in ons bewustwordingsproces richting een realistisch beeld van wat er allemaal mis kan gaan. 

Wát er allemaal mis kan gaan is van heel veel factoren afhankelijk. Juist vanwege de grote diversiteit aan doemscenario's is het ook heel erg moeilijk om je er op voor te bereiden. Immers je kan onmogelijk alle soorten rampen voor zijn. 

Als sommige doemscenario's ZOU uitkomen dan is het preppen ook overbodig geweest vanwege het verwoestende effect ervan. Ik wil in mijn pleidooi dan ook niet TE diep ingaan op WAT er allemaal mis kan gaan maar welke voorzorgsmaatregelen realistisch zijn te nemen. 

Preppen doen je niet alleen om je op rampen voor te bereiden maar dat doen je ook voor je eigen gemoedsrust.  
Negeren of wegstoppen wat er mis kan gaan is triviaal. Enerzijds heb ik er een hekel aan om van het negatieve uit te gaan. Anderzijds kunnen we de feiten niet ontkennen dat er inmiddels al van alles IS mis gegaan en dat we daar niks van hebben geleerd. 

Met preppen is helemaal niks mis mee. Immers de fight or flight mechanisme is diep in onze (oer)mens verankerd. Het zijn helaas de extremisten die de preppers een slechte naam bezorgen. 

Als consulent inkomen ervaar ik in welke situaties wij kunnen belanden en hoe dit keer op keer gebeurt en dat we er niets aan doen. We blijven voortborduren op dezelfde fouten en bestrijden alleen symptomen. 

De impact van de Corona pandemie is het eerste realistische scenario waarmee wij van dichtbij mee worden geconfronteerd. Het is het eerste filmscript die realiteit is geworden. Er ontstond sociaal maatschappelijk onrust. Supermarkten werden belaagd en het vele thuisblijven veroorzaakte meer huiselijk geweld als ooit tevoren. En dat was nog maar het begin. 

Mensen verloren hun banen en inkomens vielen weg. Een impact die alleen afgewend kon worden door onze kapitaalkrachtige overheid. Niemand kon zichzelf bedruipen. 

Is daarmee het probleem opgelost? Ik zeg een volmondige NEE. Want dit kan weer gebeuren. We zijn weliswaar gewaarschuwde mensen  maar het geld van de overheid is niet oneindig. Prijzen in supermarkten zijn gestegen en winsten van bedrijven gingen onderuit.  

Een deskundig econoom zou moeten toegeven dat onze economie een afhankelijk systeem vormt en dat deze als een kaartenhuis in elkaar is gestort. 

Ons economisch systeem is er eentje die van afhankelijkheid aan elkaar hangt. In 2016 waren er 1.3 miljoen huishoudens afhankelijk van huurtoeslag. Maar waarom niet de huur lager maken of de lonen hoger of de belastingen lager.  

Ondernemers ondernemen op de rand. Winsten kunnen bijna niet gemaakt worden. Reserves kunnen niet worden opgebouwd. Huizenprijzen zijn te hoog en het zijn de projectontwikkelaars die de prijzen opdrijven vanwege de hoge vraag naar huizen. We zijn weer terug bij af en hypotheken worden weer op twee inkomens afgesloten. 

Een eenmaal gevestigd systeem kan niet zomaar worden teruggedraaid.  Het is tijd voor drastische maatregelen. Kleinschalige initiatieven van gelijkgezinden zoeken hun heil in tiny houses. Maar deze vorm van leven past niet in het gemeengoed van ons vastgeroeste denkpatroon. In die zin is het gemiddeld denkgoed onvermurwbaar en zijn "we" slachtoffer van onszelf. Immers we willen allemaal dat grote huis die we niet kunnen betalen. De verleiding is groot maar de keus is te beperkt. Want de gemiddelde woningprijs is momenteel € 308.000 (bron Cbs) 
Duurhuurders kunnen geen hypotheek krijgen en zijn gedwongen in hun dure huurhuis te blijven wonen. 

Ik heb na een aantal mislukte relaties mijn eigen pad gekozen en besloten in mezelf te investeren. Makkelijk was dat niet en hier en daar heb ik wat regeltjes moeten verbuigen. Het pad dat ik koos was ook niet de meest logisch en ik heb wat erbarmelijke omstandigheden moeten verduren. Mijn strategie was dat ik nu nog de leeftijd heb om in mezelf te investeren. Als ik wat ouder ben dan kan dat niet meer. Ik heb een punt bereikt dat ik financieel onafhankelijk ben om zo een financiële tegenvaller te kunnen opvangen. En dat is in mijn ogen realistisch preppen.  In dit kader ben ik door de AD geïnterviewd. Klik hiervoor op onderstaande link. 


Vind je mijn blogs leuk. Zoek dan naar de abonneren knop. Succes want ik kan hem niet vinden. 

Richard

Reacties

  1. Goed (en leuk) geschreven en duidelijk uitgelegd wat je motief is. Je economische analyse is somber maar vrees ik wel correct. Doet me denken aan wat Joris Luyendijk schrijft over de bankensector: een vliegtuig waarvan je ontdekt dat de cockpit verlaten is. Dus zeggen we maar... fijne dag verder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iedereen claimt de wijsheid in pacht te hebben terwijl ervaren economen er zelfs niks meer van snappen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw vriendelijke bericht.

Populaire posts van deze blog

Motorcycle life

Life in the woods eps 26

Wat je in je hart bewaart raak je nooit meer kwijt