Een uur en vijf minuten

Een uur en vijf minuten

In het begin is het allemaal nog maar een idee. Een idee wordt theorie. Een theorie wordt uiteindelijk werkelijkheid. 

Maandagochtend 15 juni 2020 was het dan eindelijk zover. 

Na een aantal weken met EPS isolatie en heel veel bewapeningstaal te hebben gewerkt brak de dag aan dat het beton gestort kon worden. 

In de vorige blog nam ik jullie mee in het proces van theorie naar werkelijkheid, de keuzes waar ik voor stond en de reden waarom ik bepaalde keuzes maakte. 

Ik heb dergelijk werk nog nooit eerder gedaan en ik heb het nauwelijks kunnen afkijken. Het leeuwendeel van het huidige resultaat komt voort uit mijn eigen logische denkvermogen in combinatie met heel veel overpeinzingen, bakjes koffie, twijfels en het stellen van vragen. 

Ik koos voor een 100 mm dikke, C-keuze, EPS isolatie materiaal om als bekisting te fungeren. De reden waarom ik hiervoor had gekozen is te lezen in mijn vorige blog. 

Als de dag van het storten uiteindelijk aanbreekt hoop je dat alles alles goed gaat. 

Wat kon er allemaal mis gaan
Ik had wat professionals en ervaringsdeskundigen om mij heen die mijn werk  als goed bestempelden. Ik was er daarom redelijk zeker van dat ik goed werk had geleverd. 

Beton is nogal zwaar. Beton bestaat uit een mix van cement, zand, kiezels (of aggregaat) en heel veel water. Dit mengsel kan behoorlijke krachten op de bekisting uitoefenen. Hierdoor kan de bekisting gaan wijken en dan is de vorm er helemaal uit. Om dit te voorkomen had ik rondom de aarde zo goed als mogelijk weer aangevuld. Maar dat kan niet te veel want dan drukt het de bekisting weer te veel naar binnen want de bekisting heeft geen structurele integriteit van zichzelf. Maak je de bekisting van betonplex dan heeft deze wel structurele integriteit van zichzelf. 

Ik koos ervoor het beton niet van te voren te bestellen want ik wilde niet onder druk werken. Het is pas klaar als het klaar is. Bovendien weet ik dat er op beton bijna geen levertijd zit. Immers het kan niet op voorraad gemaakt worden. 

Omdat het belangrijk is dat het geheel waterpas wordt besloot ik voor het storten en het waterpas maken iemand in te huren. Via via vond ik degene die hier vaker funderingen had gestort. Hij kent het terrein en de ondergrond. Ik kreeg het telefoonnummer via de Beton Centrale Groningen. Hij nam de klus aan en ik kon dit loslaten. 

Wat is er nodig
Voor het storten van het beton moet je de hoeveelheid weten. Je hebt een betonpomp nodig en uiteraard het feitelijke beton. 

Wat voor pomp wist ik niet en of de betonvrachtwagen hier kon komen wist ik ook niet. Omdat ik er nu iemand voor had nam dit al mijn zorgen weg en kon ik het loslaten. Een volle betonwagen kan er snel 40 ton wegen dus dat kon spannend worden. Mij was aangezegd dat het ongeveer 2 weken kon gaan duren. 

Vrijdag  12 juni ontving ik een appje of het maandag aanstaande ook uitkwam. Ik dacht "waauw dat ik lekker snel" en gretig hapte ik toe.     

Zondag 14 juno kwam mijn uitvoerder een korte inspectie doen. Mijn werk werd goedgekeurd en we konden vooruit. Hij kondigde nog aan dat ze om 7:00 uur al zouden komen. ????????? 
Dat ben ik niet gewend.  Ik bedoel niet het vroege opstaan maar dat er daadwerkelijk afspraken worden nagekomen. Dus ik zou het wel zien. 

Ik zette mijn wekker om 6:00 uur. Onfortuinlijk had ik mijn wekker niet gehoord of hoe dan ook. Stipt om 7:00 uur kwam er een imposante betonwagen naast mijn hut aanrijden.
Die wagen torende dreigend boven mijn huisje uit. Ik in allerijl uit bed. Niet dat het wat uitmaakte want ik hoefde deze keer niks te doen. Mijn uitvoerder kwam ook direct aanrijden en begon al zijn materialen uit te laden. 

Nog vóór dat ik het in de gaten had werd de slurf van de betonwagen uitgeklapt. Nauwkeurig werd de arm tussen de bomen door genavigeerd tot boven de plek waar er gestort zou gaan worden. Ik had eerder een ervaring gehad waar de slang gewoon over de grond werd uitgerold. Maar dat betrof schuimbeton en dat was maar 6 kuub. 

Het had de hele nacht geregend en de dagen ervoor ook. Dus er stond veel water in mijn bekisting. Navraag bleek dat dit geen enkel probleem was want het beton is zwaarder dan het water en het zou uiteindelijk al het overtollige water uit de bekisting duwen. 

Het bleef die ochtend regenen. Het was niet koud en het werk ging gewoon door. 

Eerst werden de randen rondom gevuld. Deze werden met een trilnaald verdicht. Het trillen is er ook voor om de luchtbellen te verwijderen. Ondertussen verscheen er een tweede vrachtwagen. Deze was middels een portofoon opgeroepen. Deze stond verderop in het dorp klaar. Deze tweede wagen pompte het beton over in de reeds aanwezige beton(pomp)truck en zodoende kon er gewoon door worden gepompt. 

Langzamerhand zag ik alle bewapening verdwijnen. De riolering die ik had aangelegd, en zorgvuldig met tieribs aan de bewapening had bevestigd, verdwenen ook uit het zicht. 

Een heel erg indrukwekkende gebeurtenis. Als ik nu ergens een fout heb gemaakt dan is die onvergeeflijk. Twee enorme vrachtwagens en 4 man voor mij aan het werk. My god wat heb ik aangericht. There is no way back. 
Je kan niet even stoppen ofzo. Nu is het menens. 
Dit is serieuze business. 

Mijn uitvoerder is duidelijk een ervaren man en was aanbevolen. Hier en daar stuurde hij bij waar een beetje meer en waar een beetje minder. Zorgvuldig met zijn lazer constant de hoogte monitoren.  Hier en daar schraapte hij wat beton heen en weer. Nog voor dat het storten klaar was begon hij het glad te maken. 

Al snel werd het laatste buiten de fundering afgestort en de slurf leeg gemaakt door er een bal doorheen te zuigen. 

De tweede truck was al verdwenen en al snel verdween de pompwagen ook. Mijn uitvoerder werkte alles af en dekte het geheel af met plastic. Dit deed hij vanwege de regenval. Dit kon putjes in het zachte beton veroorzaken. 


8:05 uur was alles en feit en vertrok ook mijn uitvoerder en bleef ik achter met een enorme plakkaat beton. Het gehele proces heeft een uur en vijf minuten geduurd. 

Ik kan niet anders zeggen dat dit met militaire precisie is uitgevoerd.    

Mijn bekisting week geen millimeter dus ik was ook trots op mezelf. 
Niet gek voor een consulent inkomen. 


Dit is het resultaat. 
Ik kon weer aan het werk. Na een aantal uren ging ik voelen en tot mijn grote verbazing was de toplaag al keihard. Aan het einde van de dag controleerde ik of het waterpas was en ik kon niet méér tevreden zijn. Het was perfect. 

Hoe nu verder
Ik kan nu met de opbouw van de wanden beginnen. 

Vind je mijn blogs leuk en wil je op de hoogte blijven, klik dan op abonneren en ontvang automatisch een notificatie  als er een nieuwe blog verschijnt. 

Tot de volgende keer.


Reacties

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw vriendelijke bericht.

Populaire posts van deze blog

Motorcycle life

Life in the woods eps 26

Wat je in je hart bewaart raak je nooit meer kwijt