De rollen omgedraaid. Eps 19

Vandaag was een memorabele dag. Een dag waar ik lang naar toe heb gewerkt. 

Mijn huidige huisje, welke ik liefkozend "de hut" noem, stamt uit 1955. Toen ik het huisje 1 oktober 2014 , met onderliggende grond in bezit kreeg, verkeerde het huisje al in bedenkswaardige staat. Het dak stond op instorten en daarmee was de algehele constructie in het geding geraakt. 

Nadat ik het huisje afgelopen jaar 9 meter heb verplaatst is het overgebleven structuurtje er niet echt beter op geworden. Momenteel verkeert het in absolute deprorabele staat en ik weet dat er een moment gaat aanbreken dat ik er afscheid van moet gaan nemen. Een moment waarvan ik nu al weet dat het me niet licht zal gaan vallen. Maar, zover is het nog niet en zolang het nog kan zal ik van "de hut"  genieten. 

Dat brengt mij op het volgende

Als een kind nog jong is zal het aan de hand van z'n ouders lopen. Naarmate het ouder wordt zal het de hand van de ouder langzaam los gaan laten en de wereld gaan verkennen. Als het kind dan geen kind meer is,  dan zullen de ouders hulpbehoevender gaan worden en zullen de rollen worden omgedraaid  Het kind zal dan de ouders aan de hand moeten gaan nemen. 

Zo ook ging dat vandaag. (18 jan 2021) Tot vandaag aan toe werd het nieuwe huis van stroom voorzien door een verbinding vanuit het oude huis. Vandaag om 8:43 uur verscheen de BAM Infra om mijn meterkast te voorzien van een nieuwe stroommeter. De stroom, van de oude woning,  werd afgekoppeld en het nieuwe huis werd aangesloten. 

Om 12:06 uur werden "de eerste stapjes gezet" de schakelaar omgehaald en stond er voor de eerste keer stroom op het eerste stopcontact. 

Nadat ik de kabel naar de oude woning had opgegraven is deze tijdelijk op de nieuwe groepenkast aangesloten opdat deze ook kon doorfunctioneren.  Het was ook dat moment dat de rollen tussen ouder en kind waren omgedraaid.

Ik heb de veldmeterkast uiteindelijk uitgegraven en verwijderd. Binnen zijn er wat stopcontacten en lampen op de aderen aangesloten en langzaam aan begint het geheel tot leven te komen. Ondanks dat we solstice al hebben gehad is dit een welkome vooruitgang in deze toch nog zo donkere dagen. 

De bovenverdieping is bijna klaar en het is heel erg mooi geworden. Ik heb alles dichtgemaakt met 88 x 18 mm vellingschroten. Hiermee komt het moment steeds dichterbij dat ik de bovenverdieping en daarmee een geleidelijke stansitie naar het nieuwe huis zal kunnen gaan maken. 


De stroom is, vanwege de doorstroomverwarmer, opgewaardeerd naar 3 x 25 Amp. De groepenkast heeft totaal 8 groepen en 3 aardlekschakelaars. 


Op deze foto is te zien dat ik er achter kom dat de invoerbuis dóór de veldmeterkast loopt in plaats van er onderdoor. Ik was ermee onbekend dat de kast een ondergrondse bodem had. Een vervelende verrassing. Aangezien dat een gesloten geheel is zat de buis dus in de kast gevangen. Ik heb dit opgelost door een sleuf in de bodem de slijpen.


Op deze foto is te zien dat de stroomkabel van de veldmeterkast wordt doorverbonden naar de nieuwe meterkast. Dit gebeurt met de volledige spanning erop. De stroom kan er eenvoudigweg niet vanaf gehaald worden anders zal de stroom ook van de andere huisjes worden afgesloten. Deze mensen zijn hier voor getraind en het klusje werd dan ook geklaard terwijl we met elkaar stonden te kletsen. 



Dat was het dan weer voor deze keer. 

Tot de volgende keer.  

Richard 

Reacties

  1. Weer een mooie aanvulling op je verhaal! Ik lees het elke keer met veel plezier en nu met "spanning" 😁

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'Spannend' allemaal haha...
    Weer met nieuwe energie verder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha mooi hoe jij altijd met woorden speelt. Ik hou ervan.

      Verwijderen
  3. Richard het was leuk je toevallig te ontmoeten waardoor we een kijkje in jouw prachtige huis (in wording) konden nemen. Veel succes, we waaien nog wel eens aan. Groeten uit de Oosterduinen van Eric & Nel

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw vriendelijke bericht.

Populaire posts van deze blog

Motorcycle life

Life in the woods eps 26

Wat je in je hart bewaart raak je nooit meer kwijt