Eerste werkdag. Voortgang episode 17


Dat was het dan. De eerste werkdag van 2021 zit er al weer op.  Maar eerst wens ik jullie allemaal datgene toe dat goed voor jullie is. 

Wat is de status van mijn project tot noch toe:  
  • 7 december 2020 zijn ze begonnen met het dak. 
  • 14 december 2020 zijn alle windveren gemonteerd. 
  • Deze week (week 1) zal de nok en het laatste boeideel van de veranda gemonteerd worden. 
  • maandag 11 januari (week 2) zal het e.e.a. door de BAM Infra gecontroleerd worden. 
  • maandag 18 januari (week 3) zal het stroom vanuit de veldmeterkast verplaatst gaan worden naar mijn meterkast. 
Dat zal een bijzonder moment worden want mijn huidige huisje zal dan van de stroom worden losgekoppeld. Diezelfde dag zal dan mijn groepenkast geinstalleerd worden en mijn huisje tijdelijk weer op mijn nieuwe groepenkast aangesloten worden. 

  • Ondertussen is er voorbereidend werk verricht voor de toilet. 
  • de stroom op de eerste verdieping is inmiddels klaar
  • de bovenverdieping is inmiddels ook geheel geisoleerd. Met dit woord bedoel ik dat waarvoor het woord bedoeld is en niet in Corona gerelateerde zin. 
Wat staat er op de rol voor de komende tijd: 
  • nadat de laatste details op de bovenverdieping zijn afgerond zal het werk zich naar de badkamer gaan verplaatsten. 
  • De meeste benodigdheden zoals tegels en watervast gipsplaat en kranen zijn reeds besteld. 
  • Ik zal dan boven alle wanden mooi gaan maken door ze te gaan dichtmaken met een mooie plank. Of dit een nieuwe plank of weer een gebruikte zal zijn weet ik nog niet. Er zit een goeie kans in dat dit weer een gebruikte plank wordt. Ik heb iets met hergebruik. Niet alleen is dat ecologisch verantwoord maar is ook geheel in de stijl van de woning en in lijn met mij idealistische inslag. 
  • Ik heb niet op alle punten gebruikte bouwmaterialen kunnen toepassen omdat het simpelweg niet geheel voorradig was. Zo zijn mijn gordingen en de balken van de verdiepingsvloer geheel nieuw. Mooi natuurlijk maar duurder dan gebruikt. Ik ben van mening dat nieuw mooi is maar na 1 dag is het al gebruikt. Het bijzondere is als we op vakantie zijn dan bewonderen we oude gebouwen maar als ik een huis bouw van gebruikte bouwmaterialen word ik scheef aangekeken. Als mensen dan eenmaal het resultaat zien zijn ze aangenaam verrast. 
Dat gezegd hebbende is het tijd om wat foto' s te laten zien. Want beelden zeggen meer dat 1000 woorden. 




Ik had aanvankelijk zilverkleurig besteld maar in mijn ogen is dit matgrijs. Ik vind het heel erg mooi en zelfs een beetje stoer. De veranda, het dakbeschot en de windveren zijn allemaal van Douglashout gemaakt. 

Douglas is een van de hardste Europese houtsoorten. Nadat het ouder wordt zal het harder worden. Onbehandeld heeft het ongeveer een levensduur van 15 jaar. Ik ga het schuren en in de lijnzaadolie zetten. Dit zal de verkleuring ook voorkomen. 

De gevelbekleding moet ook nog maar ik ga me eerst op de interieur concentreren. Ik verwacht eind januari of begin februari de eerste verdieping te kunnen betrekken. De gevelbekleding wil ik in het voorjaar gaan doen. In deze koude periode is het installatie werk en isoleren van groter belang. 

Isoleren:
Het dak is geisoleerd met 10 cm PIR. Dit staat voor Polyisocyanuraat PIR is een hard kunststof schuim met een hoge isolatie waarde. 10 cm PIR heeft een Rd waarde van 4. Daar bovenop kan de 2 cm dakbeschot gerekend worden. Het bereikt dan nog steeds niet de wettelijke vereist van 4,5 maar ik ben meer dan tevreden. Ik heb 6 jaar geleefd in een huisje met muren van 5 cm dik zonder isolatie erin en ramen van enkel glas. Ik denk dat het gaat lukken. (gekscherend bedoeld😆)

De wanden op de eerste verdieping zijn 14 cm dik en zijn geisoleerd met 2 x 7 cm steenwol met een totaal Rd waarde van 3,7 + aan weerzijden hout.  Opgeteld kom ik dan ook op bijna een Rd waarde van 4.   Wat dat betreft ben ik zeer tevreden over de isolatie van de woning. 

Op de begane grond zal ik 15 cm steenwol toepassen met een Rd waarde van 4,05. Ook daarbovenop kan een kleine waarde worden opgeteld van het OSB  aan de buitenzijde en de wandbekleding aan de binnenzijde.

Op de vloer zal ik 2 cm hardschuim gaat toepassen met een daarbovenop een 2 cm massief houten plankenvloer.

Nu ik de regie over mijn project weer terug heb gaat het ineens weer snel. 
Het idee begint zich ook langzamerhand te ontwikkelen dat ik geleidelijk aan dit huisje minder zal gaan gebruiken en uiteindelijk zal het opgaan in het grote wiel van hergebruik. Maar daarover later meer.   

Dat was het tot nog toe. 

Richard 

PS:
weer die witte letters. Ik weet nu hoe het komt maar kan het nu niet meer ongedaan maken. Vergeef mij. Ik ben maar een amateur😔

Reacties

Populaire posts van deze blog

Motorcycle life

Life in the woods eps 26

Wat je in je hart bewaart raak je nooit meer kwijt