Nog steeds niet geleidelijk eps 21



Momenteel gaat het snel. De infrarood verwarming in de badkamer is geinstaleerd en functioneert. Nog vóór a.s. weekend (30 en 31 januari 2021) zal het tegelwerk van de badkamer klaar zijn. De kranen en de toilet zullen dan gemonteerd worden. De douchecabine is ondertussen besteld. 

Mn maat, die de stroom en de badkamer doet, kan ik goed mee samenwerken. We kennen elkaar lang en ik vertrouw op zijn expertise en ervaring. We hebben weinig woorden nodig. 

De wastafel ben ik qua smaak en styling nog niet helemaal over uit. Dat geeft niet want ik heb mijn oude keukenblokje ondertussen ook verhuisd en daar kan ik ook mn gezicht wel wassen of tandenpoetsen. Het is inmiddels de derde keer dat ik het blokje verhuis. 



  1. De eerste keer was toen ik de keuken verplaatste binnen het oude huisje. 
  2. De tweede keer nadat ik het huisje 9 meter had verplaatst, 
  3. en nu dan de derde keer naar het nieuwe huis. Dat is echt de laatste keer. 
Ondertussen kan ik alleen maar een beetje vegen en opruimen en werk ik uiteraard primair aan mijn betaalde baan. Om die reden zal m'n maat dan eerst de rest van de woning van bedrading voorzien zodat ik de boel kan gaan isoleren. Ook daarvoor heb ik hulp van een goede collega/vriendin.  M'n maat gaat dan weer terug naar de badkamer voor de verdere afwerking en zo wisselen we elkaar af en vullen we elkaar aan. 

Het isoleren zal vermoedelijk maar 1 dag gaan kosten. De wanden worden daarna voorzien van een dampwerende folie waarna ik de wandbekleding kan gaan installeren. Daar zie ik wel naar uit want tot in tegenstelling van de bovenverdieping heb ik beneden alleen maar rechte wanden en geen schuine daken waar ik onderdoor moet kruipen. Want dat is best vermoeiend. Bovendien is het installeren van de wandbekleding een bemoedigend klus(je) want daarmee gaat alles vorm krijgen. 

Voor het overige moeten de vensterbanken en andere details betreffende de afwerking worden voorbereid.  

De vensterbanken worden geheel in de traditie en gedachtengoed van de woning gemaakt van 4 cm meranti. Dit zijn ex traptreden en heb ik voor een klein prijsje via Marktplaats gekocht. Meranti is het Maleise woord voor boom.  Het is een tropisch hardhout waar mijn huidige trap ook van is gemaakt. Meranti is duur maar straalt iets chiques uit. Het is een houtsoort die in de stijl is waarin ik de woning wil gaan inrichten. Warm en koloniaal. 

Nadat alle wanden klaar zijn kan ik de vloer gaan installeren. Ook de vloer zal ik gaan isoleren met 2 cm hardschuim tussen panlatten. Daaroverheen komt een massiefhouten vloer van vellingdelen die ik op de panlatten vastschiet. 

Daarna kan ik gaan inrichten.  Ondertussen zal ik een gaatje moeten gaan vinden om de oude woning met respect te gaan ontmantelen. Diegene die de woning van dichtbij kent adviseer ik er nog een laatste gedachte aan de wijden want daarna zal ze opgaan in het grote wiel der hergebruik. Maar daarover later meer. 

Uiteindelijk zijn we tegen die tijd in het voorjaar aanbeland en zullen de dagen weer wat langer gaan worden. Een klein voorproefje daarvan merken we nu al een beetje. Toch is het bouwen in de winter een echte handicap. Op de kortste dagen kan je om 16:00 uur eigenlijk al niks meer doen. Zelfs met goede verlichting blijft dit een handicap. 

In het voorjaar aanbeland zal de gevelbekleding, het bouwen van een keuken en het veranda dek staan te wachten. 

Ik richt me niet op details of afwerking want dat zijn klusjes die altijd tussendoor kunnen. Functionaliteit staat voorop. Niet te vergeten dat het gewone (werkzame) leven ook doorgaat. Het (korte termijn) plannen van zaken, bestellen van materialen kost allemaal veel tijd. Niet bouwen betekent niet stilzitten. Niet goed vooruit denken kan tijd kosten. 

Dit laatste dreigde al met de bovenverdieping te gebeuren.  Ik had gebruikt hout besteld,  maar dat liet op zich wachten. Ik heb dat nog steeds niet binnen. Ik heb om die reden dan toch maar nieuw besteld. Dat was een dag later al bezorgd.  Ik heb daar geen spijt van van want de voortgang was daarmee gewaarborgd.  Het was bovendien niet duur. Het resultaat mag er zijn want maagdelijk vurenhout is heel erg sfeervol en geeft echt zo'n vakantiehuisje sfeer. Ik ben er heel erg content mee.  



Ondertussen heeft voornoemde daadkracht erin geresulteert dat ik al bijna een week op de bovenverdieping verblijf. Dit bevalt zeer goed. Het is sfeervol en geluidsdicht. Ik ben nu weer verder van het pad verwijderd en dat is merkbaar stiller. De regen tikt gezellig op het dak. Mijn bezittingen waren her en der gestald en ook die heb ik nu weer grotendeels terug. Dat is ook fijn. Ik bezit niet veel maar dat wat ik bezit ben ik content mee. Avondklok of lockdown, het enige wat ik kan krijgen is "cabin fever" en dat vind ik niet erg om te krijgen. 

Als laatste zal ik nog dakgoten moeten bestellen en monteren. 

Dat was het weer. Tot de volgende keer. Vind je het leuk en wil je me blijven volgen,  klik dan op het knopje "volgen".  Delen mag. /\ 

Richard 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Motorcycle life

Life in the woods eps 26

Wat je in je hart bewaart raak je nooit meer kwijt